Werkwijze Lean Services

Lean Services helpt alle soorten organisaties om beter te presteren met minder middelen. Een Lean Services traject leidt tot een toetsbare sprong in de prestaties, vaak tientallen procenten groot. De investering die u doet in een Lean Services verbetertraject verdient zichzelf dus altijd terug.

Onze kracht is niet dat wij thuis zijn in uw sector. Onze kracht is dat wij uw managers en medewerkers leren hoe zij zelf kosten kunnen besparen door in kortere tijd een beter product te leveren. Vaak wordt gedacht dat het verhogen van de kwaliteit meer geld kost. Onze praktijk wijst uit dat het verband omgekeerd ligt. Hoe meer kwaliteit hoe lager uw kosten. En hoe hoger het werkplezier van alle medewerkers, want kwaliteit leveren is motiverend. Blije klanten - Toenemend werkplezier - Dalende kosten. Dat is Lean! Meer weten over onze aanpak? Kijk bij hoe.

Handicare Elektrische rolstoelen en -scooters

Ieder jaar twee nieuwe verbeterteams. Dat is het doel dat Bart Smits, operations manager bij de firma Handicare in Helmond, zich gesteld heeft. Twee verbeterteams, dat zijn ongeveer 10 medewerkers die zich heel anders gaan opstellen in het werk dan hun collega’s die nog niet aan de beurt geweest zijn. Die initiatief nemen, die de klant echt voorop stellen, voor wie kwaliteit echt belangrijk is. Medewerkers die er zelf voor zorgen dat hun werk zo productief mogelijk verloopt. Die zelf zorgen voor kostenbesparingen. Want dat zijn de ervaringen van Handicare met de verbeterweken van En& in de afgelopen jaren.

Voorbeelden? Een montagelijn voor verschillende rolstoelen die korter en overzichtelijker gemaakt is, metalle benodigde onderdelen steeds daar waar ze nodig zijn. Veel minder heen en weer geloop, minder zoeken, dus meer rolstoelen per dag in een mooi lean proces. Maar ook een team dat de wijze van verpakken en verzenden van onderdelen heeft aangepakt. Voorheen werd ieder onderdeel in noppenfolie verpakt en daarna in een doos verzonden. Onderdelen die lang en dun waren, verpakte men in de kleinste doos waar die in paste, dat kon dan helaas de grootste maat standaarddoos zijn (zie eerste foto). Verzendkosten zijn gerelateerd aan de maat van de doos. Die is dus als doos al de duurste want de grootste en kost ook nog eens extra in het transport naar de klant.

Dat moet beter kunnen, vond het team. Allereerst blijkt een te grote doos met wat snijden met eenstanleymes heel snel op maat te maken te zijn, wat transportkosten scheelt. Verder maakt Handicare gebruik van twee transporteurs. De ene vervoert losse dozen, de ander is een verhuizer die pallets vervoert. Een pallet is natuurlijk duurder in het transport dan een doos. Maar bij twee dozen op een pallet maakt het al niet meer uit, ontdekte het team. En veel losse onderdelen gaan naar dezelfde grote klanten. Als eerste stap werd voor de grootste klanten ieder ochtend een pallet klaargezet, waarop men alle dozen voor die klant gedurende de dag verzamelde. Al snel bedacht men toen dat er dan ook nog maar één hele grote doos nodig was, waar men het in noppenfolie verpakte onderdeel voor die klant gewoon kon bijleggen.

Een duidelijk En& resultaat: blije klanten (want die hoeven niet meer per artikel een doos open te maken), meer tevreden medewerkers (want die zijn nu veel sneller klaar met het verpakken en hoeven niet meer voor ieder artikel een transportopdracht te maken) en lagere kosten (een drastische besparing op zowel verpakkingsmateriaal, verpakkingstijd en op transport)!

 

 

 


"Medewerkers hebben weinig weerstand tegen verandering. Wel tegen veranderd worden. En vaak nog terecht ook."

Andree de Miranda